En liten bokrecension: Panos ”Success is an idea, the rest is just work”

Så har den då landat i hyllorna – baddräktskungen Panos Papadopoulos bok om sitt liv, sitt företag och sin filosofi. Här följer min analys.

Bokens titel, ”Success is an idea, the rest is just work”, tycks syfta på Panos livssyn att framgång är en idé. Och att resten bara är arbete. Antagligen medvetet kryptiskt formulerat för att förmedla en mytisk aura, de möjliga tolkningarna är många. Jag tror att han menar att man måste jobba hårt för att komma någonstans här i livet. Så sant som det är sagt. Här håller jag verkligen med Panos.

Omslaget är en förhållandevis stilren historia. Panos poserar vant mot en neutral bakgrund. Han bär svart kavaj och en turkos skjorta, matchad med en sidennäsduk i samma färg. En intressant detalj är att han låtit bli att knäppa en av två knappar i skjortmanschetten – troligen för att signalera att trots sin dressade outfit är han inte rädd att kavla upp ärmarna och ”hugga i”.

När det gäller typograferingen har förlaget (Panos Emporio) valt att sätta författarens namn i större teckenstorlek, för att rida på personkulten kring Panos får man förmoda. Själva boktiteln är placerad precis vid författarens huvud som för att förstärka känslan av att det vi tar del av kommer rakt ifrån hans hjärna.

Ytterligare subtil symbolik hittar vi i textens färg. Den del som ligger över bilden är vit medan den del som ligger över bakgrunden är svart. Svart och vitt – som livet självt. Sött och salt, yin och yang.

Så hur inleder man då en bok om baddräktskungen Panos Papadopoulos liv och gärning? Man tar givetvis avstamp i mytologin, i det fiktiva trojanska kriget där grekiska gudar kämpade. Greklands historia berättas sedan parallellt med Panos livshistoria genom boken, och likheterna mellan Homeros Odysséen och Panos egen odyssé lyfts fram vid flera tillfällen.

Förutom badbilder bjuds vi i boken också på en bildskatt från Panos första tid i Sverige. Med sitt hårsvall och sin massiva mustasch skulle han passa in lika bra på en hipsterklubb 2012 som han gjorde i Göteborg 1977. Men helt enkelt var det givetvis inte att komma till ett nytt land. Språkbarriären fanns där förstås, men Panos var fast besluten om att kämpa sig till framgång. ”The answer ’No’ only meant ’Try again’, or ’Try another way'” som han själv skriver.

Och parallellt med den grekiska myten om gudinnan Circe, som förvandlade män till grisar, berättar Panos historien om hur han en gång började med baddräktsaffärerna. Samtidigt som Odysseus undviker förvandling, räddar sina män och hamnar i säng med Circe – lanserar Panos sin första kollektion utifrån grundstenarna passform, kvalitet och innovativ design.

2004 gör sig dualiteten i livet återigen påmind hos Panos, får vi veta. Han ”tvivlar på sin förmåga att hitta nya vägar för sin kreativitet”, men mer än så är det upp till läsaren att uttolka. Den svåra perioden mynnade i alla fall ut i en dikt, publicerad i sin helhet i boken. Ett utdrag:

”Where narcissism smiles, but like the awareness of a tender bird.”

Min tolkning här är att självkärlek kan ge en viss glädje, men att den glädjen ändå motsvarar uppmärksamheten från en bräcklig fågel. Pluspoäng också för referensen till Sapfo.

Så åter ett lappkast från salt till sött och en lite lättare ton. En återblick till vad som kom att kallas världens första push-up för män, men som idag mest ser ut som en tehuva man kan ta på sig – med hängslen. Deras funktion är oklar, men troligtvis rörde det sig om att man i reklamfilmen kunde låta en kvinnlig modell dra i dem lite ”retsamt men samtidigt suggestivt”.

Utan att förstöra slutet för er vill jag lyfta fram den riktiga nyckelmeningen i boken, vilken också länge måste varit påtänkt som titel. Med några få ord sammanfattar Panos sin drivkraft och hur han – trots två tomma händer från start – har lyckats bygga ett baddräktsimperium.

”My engine is life itself, and the people in my life.”

Han drivs av livet självt – och människorna i det.

Mitt betyg på ”Success is an idea, the rest is just work”: